top of page

Chrześcijańscy - miejsca związane z rodziną

Nazwisko "Chrześcijański" (najwcześniej występujące) udało mi sie znależć w opracowaniu p. Stankiewicza. Wyciag z tekstu poniżej.

 

Mazowsze w XVI w. – nazwiska w lustracji z 1578 r.  - część 6
(opracowanie własne Stankiewicz)

Przedstawiam zaindeksowany powiat warszawski.

Proszę mieć na uwadze, że był to w. XVI i jeszcze nie wszystkie nazwiska oraz nazwy miejscowości (a w zasadzie większość) nie była tak ukształtowana, jak jest to dzisiaj. Polecam śledzenie wg „przybliżonych” brzmień nazwisk i miejscowości z uwzględnieniem odmiennej pisowni tychże!

 

          Osoby o nazwisku            Miejsce                    Parafia

          Chrześcijański                Stolarthi *                Służewo

*STOJARTY (1493 [ze] Sthoyarthowh, 1515 Stoyarthy, 1521 Stoharti) osada dziś nie istnieje, zaginęła w drugiej połowie XVII w., leżała w pobliżu Rakowa Wielkiego, tj. 8-9 km na SE od Starego Miasta Warszawy, zajmując cz. obszaru → Sopęchów. (Słownik historyczno-geograficzny w średniowieczu)

Źródło: Wikipedia

 

Wróblewski herbu Ślepowron – polski ród szlachecki pieczętujący się herbem Ślepowron, wywodzący się z północnego Mazowsza, Wilna, także tureckiego pochodzenia z Ordy Najmańskiej, będącej jednym z plemion imperium Dżyngis Chana (według herbarza Dziadulewicza) (…)

 

Historia

Istniało kilka linii Wróblewskich herbu Ślepowron, gdzie herb różnił się szczegółami, a mianowicie linie: mazowiecka, wileńska, tatarska. Według herbarza Niesieckiego, Wróblewscy h. Ślepowron zamieszkiwali również dawne województwo płockie, podlaskie, a także mścisławskie. (...)

Źródło: Wikipedia

 

Sierpc

(...) Już w X w. Sierpc był znaczącym grodem; istnieją wzmianki mówiące o erygowanej

w 1003 r. parafii i budowie kościoła w miejscu pogańskiej świątyni. W XII w. raz na tydzień

odbywały się tu targi. Ponadto rozwijało się rzemiosło. Prawdopodobnie już wtedy istniała

kasztelania sierpecka. W 1322 r. książę Wacław dokonuje z biskupem płockim zamiany

pewnych wsi i gruntów w celu rozbudowy miasta Płocka, oddając mu w zamian między innymi

wieś Sierpc z prawem zbudowania w Sierpcu zamku i lokowania miasta na prawie średzkim.

W 1356 r. król Kazimierz nadaje Sierpcowi po spaleniu, prawo magdeburskie. Od tego czasu

zaznacza się rozwój miasta dzięki ożywionemu handlowi. W 1495 r. Księstwo płockie,

w którego granicach znajdował się Sierpc, zostało przyłączone do Korony. W XV i XVI w.

niezwykle rozwinęło się sukiennictwo. O bogactwie miasta świadczy fakt, że istniały w nim wówczas 4 kościoły. W latach 1530, 1630 i 1794 miały miejsce wielkie pożary miasta. Poważne zniszczenia miały także miejsce podczas potopu szwedzkiego. Na terenie ziemi sierpeckiej rozgrywały się bitwy powstańcze. 28.09.1831 r. pod Sierpcem miała miejsce potyczka polskiego pułku z carską konnicą, gdzie mężnie walczyła Barbara Bronisława Czarnowska. Powstanie styczniowe 1863 r. również nie ominęło tych terenów. Miało miejsce kilka potyczek powstańczych w okolicach Sierpca. (...)

Kolejne zniszczenia przynoszą walki rosyjsko-niemieckie w czasie I wojny światowej. (...)

W 1924 r. do Sierpca dotarła kolej normalnotorowa. Obecnie Sierpc jest czterokierunkowym węzłem kolejowym (...)

W latach okupacji niemieckiej w Polsce (1939-1945), w Sierpcu dokonano kilka mordów i zbiorowych egzekucji. (...) Łącznie w sierpeckim więzieniu zginęło w latach 1939-1945 ok. 400 osób.

W latach 1939-1942, w siedzibie Gestapo w Sierpcu (dom Wenderlichów), torturowano i rozstrzeliwano ludzi przywożonych na przesłuchania – zastrzelono ok. 300 osób (wielu strzałem w tył głowy). W latach 1941-1944 funkcjonowały w Sierpcu i okolicach także karne obozy pracy (na przykład w miejscowości Mieszczk). Administracyjnie Sierpc został włączony do rejencji ciechanowskiej w prowincji Prus Wschodnich. Nazwę miasta zniemczono jako "Sichelberg" i zostało stolicą powiatu ziemskiego o nazwie: Landkreis Sichelberg.

Do 1954 r. Sierpc był siedzibą wiejskiej gminy Borkowo. (...)

1.01.1999 r. Sierpc 4 raz w swej historii stał się miastem powiatowym. Powiat obejmuje miasto Sierpc oraz 6 gmin wiejskich: Gozdowo, Mochowo, Sierpc, Rościszewo, Szczutowo i Zawidz.(...)

 

Zabytki i atrakcje turystyczne

● gotycki kościół pw. świętych Wita, Modesta i Krescencji, Farny, z XIV lub XV w., wnętrze barokowe, ołtarz z elementami rokokowymi, w murach kościoła zachowały się fragmenty romańskiej świątyni, wg podania miejscowego wybudowanej na ruinach świątyni pogańskiej

● gotycki kościół Ducha Świętego z końca XV w., wewnątrz późnogotycka polichromia z lat 1519-1529

● zespół klasztorny na wzgórzu zwanym dawniej Loret:

   - gotycki kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny z XVI w., wewnątrz gotycka rzeźba Matki Bożej z Dzieciątkiem z XIV w.,

   - barokowy klasztor benedyktynek z pocz. XVIII w. murowany z cegły z kaplicą z barokowym wnętrzem,

   - barokowa dzwonnica murowana z końca XVIII w.

● poewangelicki kościół św. Stanisława Kostki, z 1913 r., zwany kościołem szkolnym, wybudowany w stylu neogotyckim, przebudowany

● klasycystyczny ratusz z 1841 r., obecnie siedziba Muzeum Wsi Mazowieckiej

● drewniany dom Kasztelanka z przełomu XVII i XVIII w. z charakterystycznym łamanym dachem

cerkiew z końca XIX w., dziś pozbawiona kopuł i znacznie przebudowana; obecnie siedziba sądu

● murowane jatki miejskie z przełomu XIX i XX w.

● drewniana zabudowa najstarszej części miasta

● cmentarz parafialny z zabytkowymi XIX-wiecznymi nagrobkami (...)

● ruiny kościoła pw. św. Krzyża z XIV w.

cmentarz żydowski

Muzeum Wsi Mazowieckiej – skansen na obrzeżach miasta​, m.in. drewniany kościół Najświętszego Serca Pana Jezusa z 1744, przeniesiony ze wsi Drążdżewo do skansenu w Sierpcu w 2007 r.

Zródło: Wikipedia

Lille – miasto i gmina w północnej Francji, siedziba prefektury departamentu Nord oraz stolica regionu Nord-Pas-de-Calais-Pikardia, główne miasto historycznej krainy Flandrii.

Lille uzyskało prawa miejskie na pocz. XII w. Stolica średniowiecznego hrabstwa Flandrii, ważny ośrodek sukiennictwa i handlu. W 1297 zostało zdobyte przez króla Francji, Filipa IV Pięknego. W 1369 zostało zwrócone hrabiom Flandrii; następnie we władaniu Burgundii, Austrii i Hiszpanii.

W trakcie wojny dewolucyjnej Lille zostało zdobyte przez wojska francuskie (...) i przyłączone do Francji na mocy pokoju akwizgrańskiego z 1668 r. W ramach umacniania granicy północnej Francji miasto zostało ufortyfikowane  (...) W 1708 było oblegane przez Austriaków i Anglików. Pokojem w Utrechcie z 1713 przyznane Francji. W 1792 bezskutecznie oblegane przez Austriaków.

W 1804 Lille zostało stolicą departamentu Nord. W XIX w. nastąpił rozwój przemysłu tekstylnego, metalowego i chemicznego, z czym wiązała się migracja robotników cudzoziemskich. W drugiej poł. XIX w. co czwarty mieszkaniec Lille przybył z Belgii.

W latach 19141918 oraz 19401944 okupowane przez Niemców i poważnie zniszczone. Do lat 80 XX w. było głównym miastem zagłębia górniczo-hutniczego Nord. (...)

 

Francja Lille 1930 r.

Leon Chrześcijański (stoi na środku)

przy muzyce i winku - prawdopodobnie z kolegami z pracy 

Źródło: Wikipedia

Petersburg (forma zalecana), Sankt Petersburg (egzonim wariantowy) (…) – miasto w Rosji, położone w delcie Newy nad Zatoką Fińską na terytorium zawierającym m.in. ponad 40 wysp. W latach 1712–1918 stolica Imperium Rosyjskiego. (…)

Po wybuchu I wojny światowej, 31.08.1914 r. niemiecko brzmiącą nazwę zamieniono ze względów patriotycznych na jej rosyjskie tłumaczenie Piotrogród (Петроград). Prawie dziesięć lat później, 26.01.1924 Piotrogród stał się Leningradem – w ten sposób uczczono pamięć Włodzimierza Lenina, zmarłego przywódcy Rosji Radzieckiej. 6.09.1991 miastu przywrócono dawną nazwę. (…)

Źródło: http://www.malawies.webd.pl/dziejewsi.html

Dzieje wsi gminy Mała Wieś

 

Dzieje osadnictwa na terenach nadwiślańskiej gminy Mała Wieś sięgają epoki kamienia.

W średniowieczu istniała  już większość wsi, budowano pierwsze drewniane kościoły (parafie w Orszymowie i Zakrzewie) oraz grody, których pozostałości - kopce ziemne można oglądać w Orszymowie i Wilkanowie. Okoliczne wioski, jak całe Mazowsze, dzieliły losy piastowskiej i jagiellońskiej Polski.  (…)

(…)

NAKWASIN

Wieś była gniazdem bardzo znanej i zasłużonej rodziny szlacheckiej Nakwaskich herbu Prus II. W dokumentach po raz pierwszy wzmianka o niej pojawia się w 1363 r., pod tą datą został wymieniony rycerz Krczon, a w początkach XV w. Budek z Nakwasina. Pod koniec XV stulecia Stanisław z Nakwasina był wikariuszem wieczystym płockim i prepozytem pułtuskim. Nazwę wsi zapisywano w średniowieczu jako Naquassino, Naquasschino, Naqwassino. (…) W początku XIX w. wieś była jedną z wielu dziedzicznych wsi Franciszka Salezego Nakwaskiego, (…) Wieś składała się z 18 gospodarstw, niegdyś była tu karczma. W dobrach Nakwaskich znajdował się sad, wiatrak i las z rzadkimi w owych czasach w tej okolicy drzewami jesionowymi. W pierwszej połowie XIX w.  założono tu park krajobrazowy. Prócz dworu znajdowała się w nim również kaplica.

Rodzina Nakwaskich, jedna z zamożniejszych w tej części Mazowsza, znana była szczególnie w końcu XVIII i początkach XIX w. z działalności politycznej, patriotycznej i literackiej. (…) Przed I wojną światową Nakwasin liczył prawie 290 mieszkańców i należał do Jerzego Bogusławskiego- Nakwaskiego, potem do Szymanowskich. W 1915 r. wycofujący się przed Niemcami Rosjanie spalili dwór, folwark i 23 gospodarstwa. Po II wojnie światowej w zabudowaniach podworskich istniała szkoła.

(…)

ORSZYMOWO

W średniowiecznych dokumentach nazwa wsi pojawia się po raz pierwszy w 1254 r. jako własność podkomorzego książęcego Damiana. Jedną z najwcześniej wymienianych postaci był też Arnold, dziekan z Orszymowa, wspominany w roku 1316. Nazwę miejscowości zapisywano jako Rsimovich, następnie jako Orsimowicz, Orsymowo, Orschinowo. Przez długi okres Orszymowo było wsią książęcą, a następnie królewską. Dzieje Orszymowa są jednak znacznie dłuższe. Prawdopodobnie od XI wieku istniał tu gród książęcy. W 1258 r. Orszymowo zostało zdobyte i zniszczone przez Litwinów pod wodzą księcia Trojnata . Od średniowiecza istniał tu drewniany kościół, a w XIV w. dokumenty po raz pierwszy wymieniają parafię orszymowską. Wieś przy dawnym grodzie i kościele rozwijała się pomyślnie. Już w początkach XV w. istniała tu karczma. (…) Drewnianych świątyń było tu przez wieki kilka, zaś w 1825 r. rozpoczęła się kilkuletnia budowa murowanego kościoła pod wezwaniem św. Floriana z fundacji Floriana Lasockiego. Przez kolejne stulecie dobudowano wieżę, fasadę, boczne kaplice, prezbiterium i zakrystię. Wnętrze świątyni zdobią liczne tablice epitafijne, obok znajduje się grób rodziny Małowieskich, kilka XIX-wiecznych nagrobków można zobaczyć również na pobliskim cmentarzu. Przed I wojną światową powstała nowa murowana plebania. W początkach XIX w. wieś liczyła 23 domy, a wiek później, gdy była własnością Tadeusza Sokolnickiego, miała 256 mieszkańców. W latach 1905-06 w orszymowskiej szkole miały miejsce wystąpienia przeciw rosyjskiemu zaborcy. (…) I wojna światowa przyniosła wiosce liczne zniszczenia (…) W lipcu 1915 r. wycofujące się wojska carskie spaliły część folwarku i zmusiły ludność do masowej ucieczki aż pod Warszawę. Szczęśliwie ocalał kościół, zaborcy nie wywieźli również dzwonów, które w kilku pobliskich parafiach przetopiono na potrzeby wojska. Śladami nowszej historii są mogiły na parafialnym cmentarzu - poległych w wojnie z bolszewikami w 1920 r. i działaczy podziemia z II wojny światowej. Zwraca uwagę grób Jana Jaroszka, pochodzącego z Orszymowa szefa sztabu zgrupowania „Chrobry II” w Powstaniu Warszawskim.

(…)

ŚWIĘCICE

W średniowiecznych przekazach nazwa wsi po raz pierwszy wymieniona została w 1416 r. Nazwę miejscowości zapisywano wtedy jako Swanczino, Swyanczicze, Swanczicze, Sviaczicze, Swączicze. Jednak badania archeologiczne z początków XX w. świadczą o tym, że dzieje Święcic zaczęły się znacznie wcześniej. Istniało tu cmentarzysko w obudowach kamiennych zapewne w XI lub XII w. W źródłach z XV w. zachowały się informacje na temat kilku miejsc we wsi, między innymi części zwanych Nowina i Nart, lasu dębowego, wody nazywanej Kierz oraz strumienia płynącego od Święcic.

Wieś przez wieki składała się z kilku części, zwykle znajdowały się one w rękach różnych właścicieli. (…) Święcice w początkach XV w. były własnością Boleściców (Jastrzębców). W początkach XIX w. wioska składająca się z 13 domów z ogrodem i lasem należała do Kajetana Nakwaskiego, przedstawiciela zamożnej i znanej na Mazowszu rodziny szlacheckiej. Niegdyś w dobrach święcickich znajdowała się również karczma. W początkach XX w. folwark stanowił własność  Stefana Biesiekierskiego. (…) następnie do wybuchu II wojny światowej był własnością W. Chojnackiego. (…)

I wojna światowa przyniosła Święcicom wielkie zniszczenia, podobnie jak wielu okolicznym wsiom. W 1915 r. uciekający przed Niemcami Rosjanie spalili folwark i 17 gospodarstw. Spowodowali też masową ucieczkę mieszkańców - uciekinierzy docierali aż pod Warszawę.

(…)

ZAKRZEWO

Ta nadwiślańska wieś jest znana ze źródeł pisanych od 1400 r. W średniowieczu nazwę miejscowości zapisywano jako Zacrzewo, Zakrzewo Maior, Zakrzewo Minor - a więc już wtedy wyróżniano dwie części wsi. Kościół parafialny w dokumentach po raz pierwszy wymieniony został w 1495 r., ale parafia w Zakrzewie istniała zapewne znacznie wcześniej, być może w XII-XIII w. Źródła z końca XV w. wspominają o sporze o kościół toczącym się między kasztelanem wyszogrodzkim, a kanonikiem płockim. Przez wieki wieś wiele razy zmieniała właścicieli. Należała do Lasockich, od XVIII w. dobra w Zakrzewie posiadali Nakwascy, rodzina znana i zasłużona na Mazowszu, potem Krajewscy. W początkach XIX w., gdy wieś była dziedziczną posiadłością Leonarda Lasockiego, liczyła 14 domów. (…) Dawne zabudowania dworskie po przebudowie są dziś siedzibą Domu Pomocy Społecznej.

Istniejący do dziś drewniany kościół parafialny ufundowali Lasoccy w 1620 r. W jego wystroju warto zwrócić uwagę na późnogotycką XVI-wieczną scenę Ukrzyżowania na belce tęczowej z Matka Boską Bolesną i św. Janem Ewangelistą oraz barokowy ołtarz. Stary cmentarz grzebalny położony jest tuż przy kościele. Taka lokalizacja, niegdyś powszechna, dziś jest bardzo rzadko spotykana. Oprócz kilku starszych nagrobków na cmentarzu znajduje się m.in. mogiła harcerzy poległych w II wojnie światowej. (…)

Jedna z części Zakrzewa jest przez mieszkańców nazywana Holendry. Nazwa jest śladem dawnego typu osadnictwa zwanego „olęderskim”, znanego z wielu, zwłaszcza nadwiślańskich, miejscowości w Polsce. Docierało ono w te rejony już od XVII/XVIII w. „Olędrzy” w rzeczywistości nie musieli pochodzić z Niderlandów, jednak wzorowali się na zachodnich sposobach gospodarowania. (…)

Dziś śladem dawnego osadnictwa są głównie polne drogi gęsto obsadzone wierzbami.

 Andrzej Jeznach

bottom of page